Vitaliteit algemeen

VITAAL door te zorgen voor een goede vochtbalans



Het tot je nemen van water is van levensbelang, circa 2 liter zuiver en vitaal water naast de andere dranken als bijvoorbeeld thee. En hierbij dranken als koffie, zwarte thee en wijn zeer te beperken en de zoete dranken te laten staan. Let hierbij op dat je je mineraal balans op peil houd. Wil je weten hoe je dit doet? Vraag de info aan via het contactformulier.

VITAAL door iedere dag veel te bewegen



Iedere dag minimaal een half uur intensief bewegen (wandelen, fietsen) wordt als een steeds belangrijker element gezien. Een wandeling in de natuur geeft je kracht en energie en word je fit van. De natuur heeft tevens een helend effect op je lichaam. Naast het half uur intensief bewegen nog trap lopen in huis, in de tuin werken, boodschappen doen op de fiets, draagt allemaal bij aan een vitaal leven.

VITAAL door voldoende te slapen



Een goede slaap is belangrijk, want tijdens je slaap herstel je. Slaap zorgt ervoor dat lichaamsprocessen goed blijven verlopen, waaronder bijvoorbeeld je hormoonbalans. 's Nacht wordt het slaaphormoon melatonine aangemaakt en hoort deze hoog te zijn. Als je melatonine 's nachts hoog is, is je insulinepeil overdag laag. Slaap je niet voldoende dan wordt er minder melatonine aangemaakt. Dat betekent dat je insulinepeil overdag hoger is. Op het moment dat er insuline in het bloed aanwezig is, vindt er geen vetverbranding plaats. Een goede nachtrust is dus van essentieel belang voor een goede vitaliteit.

VITAAL door rustmomenten in te bouwen



Een goede balans tussen inspanning en ontspanning is van wezenlijk belang voor een goede vitaliteit. Wanneer je weinig tijd neemt voor je rustmomenten bouwt de spanning in je lichaam zich steeds verder op. Dit kan leiden tot lichamelijke en geestelijk klachten. Een aantal keren per dag een rustmoment inbouwen draagt eveneens bij aan verhoging van je vitaliteit.